Physix

In enger Zusammenarbeit mit Alberto Meda entstanden Konzept und Texte für eine Einzelausstellung im Spiegelsaal des Palazzo Litta während des Salone del Mobile in Mailand 2016.  Im Fokus der Schau stand der Stuhlentwurf „Physix“, den Meda zusammen mit Vitra in einem mehrjährigen Entwicklungsprozess erarbeitet hatte und der 2014 in Serie ging. Um dem evolutionären Prozess in der Darstellung gerecht zu werden, wurde unter dem Titel technology eine Art binäres Baumdiagramm gewählt, das auch die trial and error-Phasen miteinbeziehen konnte, die einen wesentlichen Teil des Projektes ausmachten. Hinzu kam unter dem Titel tradition ein historischer Vorspann, der wichtige Einzelentwicklungen der Designgeschichte vorstellte, die im Physix-Entwurf zusammengeführt werden konnten. Beide Teile des sich über zehn Meter erstreckenden Diagrammes wurden mit Einführungstexten versehen – die grafische Gestaltung übernahm Thorsten Romanus. Der Ausstellungsentwurf, der neben einer schlichten Tischreihe, Spiegelparavents und eine Auslegung sämtlicher Einzelteile des Stuhls umfasste, stammte von Tiziano Barachino in Zusammenarbeit mit Alberto Meda.

Ausstellungstexte:

Tradition

A look back at the history of chairs is reminiscent of the process of evolution. Just as living beings continuously adapt to their surroundings, chairs adapt to human needs. In order to keep up with the growing complexity of our activities, innovative solutions have been a key focus over the years, leading us not only to the creation of new designs, but also to the improvement of existing ones. There are many development lines that stem from both our desire to make a statement and our need for comfort. We have selected some here that are relevant to the Physix chair. These developments reveal our efforts to achieve greater movement through the use of mechanical joints, flexible designs and elastic materials, and also illustrate the development of light, taut seating surfaces, creating an even body support without restricting movement.

Technology

With Physix, Albert Meda adopts a new approach in the search for a dynamic sitting position solution. This approach begins by looking at historical models, which previously served either to fulfil the need for movement or to support the body. The widely varying versions show how, over a number of years, the various components of Physix have taken shape through long planning and testing phases and have finally been transformed into an organic whole. This evolution process has culminated in the successful union of the taut seat and elastic frame. It is complex technology that has made this piece of art possible, yet Physix does not have a mechanical appearance; instead, it is sleek and intuitive. This is partly due to Meda’s conviction that simplicity should take precedence over technology, but also due his confidence that the careful coordination of the individual parts leads to the creation of a (visually) comprehensible whole.

 

 

 

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  1. 1Ausschnitt aus dem Diagramm zum Teil "tradition".
  2. 2Ausschnitt aus dem Diagramm zum Teil "technology"
  3. 3Ausstellung in der sala degli specchi im Palazzo Litta, Mailand 2016.